Diferente de contor
De unde apar diferentele de contor?
  • Una din problemele cele mai frecvente cu care se confrunta unele dintre Asociatiile de Proprietari/Locatari, este cea a diferentelor de consum, respectiv a diferentelor dintre suma contoarelor de apartament (individuale) si inregistrarile contorului de bransament (al SC APAVIL SA VALCEA). Inregistrarea consumului pentru facturare este cea realizata pe contorul de bransament, proprietatea operatorului.
  • In toate situatiile, contoarele individuale au in cel mai bun caz, rolul de repartitoare orientative de consum in interiorul Asociatiei de Proprietari/Locatari si nu de indicator strict al obligatiilor individuale de plata.
  • Cauzele aparitiei diferentelor de contor sunt:
  • Diferente de clasa de precizie: Contoarele de bransament ale S.C. APAVIL S.A. VALCEA au de regula o clasa de precizie superioara contoarelor de apartament. Aceasta inseamna ca apometrul S.C. APAVIL S.A. VALCEA inregistreaza cea mai mare parte a cantitatii de apa ce trece spre utilizator, in timp ce contoarele de apartament, de precizie inferioara, pot permite, de exemplu, ca pe un robinet sau un vas WC ne-etans sa curga fire subtiri de apa fara sa fie inregistrate.
  • Montarea contoarelor: Pentru a se incadra in clasa de precizie, majoritatea contoarelor necesita un montaj perfect orizontal. Rezulta ca, daca nu sunt corect montate, contoarele de apartament vor inregistra o cantitate de apa mai mica decat cea real consumata.
  • Pierderi pe retelele si instalatiile sanitare interioare: Pierderile de apa pe instalatiile interioare pot, prin cumulare, sa fie semnificative, fara a fi inregistrate de contoarele de apartament. Ele pot fi cauzate de avarii ale sistemului de distributie interioara sau de instalatii ne-etanse. De exemplu, un singur fir de apa cu diametrul de doar 2 mm care scapa pe un singur robinet sau vas WC ne-etans - neinregistrat de contorul de apartament - poate duce la o pierdere de 8-10 mc pe luna!
  • Necorelarea citirilor: Decalajul calendaristic dintre data citirii contorului de bransament de catre S.C. APAVIL S.A. si data citirii contoarelor de apartament.
  • Consumuri abuzive ale unor locatari care altereaza intentionat inregistrarea contorului propriu de apa. Intre practicile cel mai des intilnite in acest sens se regasesc umplerea unor recipiente cu un firicel de apa care nu este inregistrat de contorul de apartament si apoi folosirea acesteia pentru diversele scopuri gospodaresti; blocarea contorului de apartament prin diverse metode, chiar inversarea pozitiei lui de montare, bransarea la conductele de ocolire a contoarelor etc. Toate aceste consumuri abuzive sunt insa inregistrate, prin insumare, pe contorul de bransament, rezultand amplificarea diferentelor (deja existente datorita ne-etanseitatii instalatiilor interioare) dintre suma contoarelor de apartament si contorul S.C. APAVIL S.A. VALCEA
  • Consumuri necontorizate: Sunt frecvente cazurile in care, la subsolurile blocurilor exista cate un robinet de apa. Aceste robinete, reprezinta o noua sursa generatoare de diferente. Sau se poate sparge o conducta de la subsolul blocului. Prezenta apei in subsolul blocurilor este un indiciu al unei posibile pierderi. Aceste consumuri sunt inregistrate de contorul de bransament!
  • Contoare nesigilate: Simpla montare a contoarelor in apartamente nu garanteaza inregistrarea tuturor consumurilor. De aceea este recomandabil ca reprezentantii asociatiei de proprietari sa verifice contoarele d.p.d.v al sigiliului contorului si al montajului precum si al functionarii acestora. In acest fel se pot preveni o parte din interventiile proprietarilor asupra aparatelor de masurare a consumurilor.
  • Verificarea metrologica: Conform Listei Oficiale emise de Biroul Roman de Metrologie Legala (B.R.M.L.), toate contoarele trebuie verificate metrologic din 5 in 5 ani, pentru a evita functionarea lor eronata. Din diverse motive, exista si posibilitatea ca mecanismele contoarelor sa se blocheze, astfel incat cantitatea de apa consumata sa nu fie corect inregistrata. Lipsa documentelor de verificare metrologica sau expirarea garantiei contoarelor ( dupa 5 ani de la ultima verificare) poate influenta acuratetea modului in care aceste contoare inregistreaza.
Concluzie:
  • Contorul de apartament este un repartitor al consumului total de apa pe fiecare apartament. Acest contor masoara numai consumurile individuale, fara a inregistra pierderile din instalatia interioara a imobilului. Datorita uneia sau mai multora din cauzele sus-mentionate, aparitia unor diferente, uneori semnificative, intre consumul indicat de apometrul general si suma consumurilor indicate de apometrele de apartament, este fireasca.
Recomandari:
  • Intretinerea si etansarea tuturor instalatiilor interioare si din subsolul blocului in vederea eliminarii pierderilor;
  • Verificarea metrologica a contoarelor din apartamente la interval de 5 ani;
  • Montarea corecta a contoarelor de apartament, conform prescriptiilor tehnice de montaj;
  • Depistarea consumului fraudulos, renuntarea la colectarea apei in recipienti prin deschiderea robinetilor sub debitul minim de pornire;
  • Eliminarea decalajului dintre data citirii contorului general si cea a citirii contoarelor de apartament;
  • Contorizarea tuturor surselor de apa din apartamente;
Depistarea si inlaturarea acestor situatii ar reduce o parte din diferentele de contor.
Consumul fraudulos este platit de ceilalti locatari din imobil!
Sunteti aici: Relații clienți Diferențe contor